30.4.09

proud of malaysia?

acap kita dengar,sebut, barang ori, barang lokel (local)
dan selalunye kita cakap yang
ori bagus
lokel x bagus

ori plak banyak buatan luar negare
lokel BANYAK buatan tempatan (its local kan)
dan kite selalunye x bangga pon dengan barang lokel.

bukanke original made in local adalh lokel dan ori - bersama?

are u proud of it?

29.4.09

adoy

*sigh~


kite mulakan tulisan baru dgn sedikit REZEKI darinya.

jumaat hari tuh, aku xcident.

nak kate x salah aku, salah aku gak.
nak kete salah aku, x jugak.

tp trafik layik itu mmg telah mencetus ratusan kemalangan, dan pagi tu,
rezki aku tiba...dan aku berdoa agar somebody akan buat sesuatu pasal trafik layik itu.itu je yang aku mampu.

berlanggar dengan sebuah BMW keras dan motorku bertukar menjadi motor sprint test.hak.



pastu g setelkan urusan pinjaman MARA,upenye x dapat2 gak lagi, kene bayar lagi yuran sendiri,
RM**** gak hilang lagi,hmm.

malam tu g klinik. cari panel PM Care.

ade, tapi pegawai tu cakap xleyh pakai da, bawah 18 je.padahal kalau student, bawah 23.terang punye terang pon,die suwo bayar gak.cis.

bayar la 40 hengget.
pedih x hengat.bise sungguh jalan raya.

sabtu mlm my dad kol plak.
aku kene saman.300 hengget. aish~~





=) but i do believe ade hikmahnye.
ini sume rezeki dari-NYA,

kenapa?
sekurang-kurangnya aku tahu yang ALLAH masih sayangkan aku dengan memberi aku dugaan ini di saat hendak final.
=)

3.3.09

Dunia..Dunia..(Sidang Bawah Pokok?) Akhirat hala tuju kita!!

tenangnye bile ade kat uma~

=)

LAU BEE LAN.sape tu?
hakim mahkamah tinggi (kuasa khas dan rayuan) untuk kes IRNIZAR(mb?) dan HERALD
erm.. read the story..
ape nak jadi ni?ini ke yang dibanggakan?
tipu muslihat ape ni?

dan

katanya NIKAZIZ bersetuju membenarkan penggunaan perkataan "Allah" dalam akhbar agama Kristian,
erm..read the story..
and check out harakah
ni pon,ape nak jadi?ini ke yang dibanggakan?
ye, aku tahu dan aku sedar sangat kite ni dah akhir zaman.
tapi, xkan kita nak biarkan dan biarkan dan biarkan?
mane letak akal pemimpin kita ni?

crita nik aziz ni pon,aku xtau betol ke x..
tapi kalau peeps bukak link tu.
peeps akan tengok komen2 yang menyokong HERALD ni..

kenape kita x benarkan Kristian gunakan 'Allah' besides God or Bapa Tuhan.
kenape Allah?
kenape tidak Krishna-Vasudeva,
kenape tidak Yahweh,
kenape tidak Deus,
kenape tidak Ishvara,
kenape tidak Θεός,
kenape tidak El,
kenape tidak Bog,
kenape tidak Vishnu,
kenape tidak Shakti,
kenape Allah

erm.kenape?

ade peeps yang cakap yang Allah untuk sume.
its damn right!
memang betol untuk sume.
sbb sbgai Islam themself believe that.strongly believe Allah hanya SATU.
Ar-Rahman dan Ar-Rahim-Maha Pengasih dan Maha Penyayang.
semua org Islam tahu.

ade peeps yang cakap,
luak ke perkataan Allah kalau Christ gune?
membandingkan dengan mase dulu(zaman nabi) dan mase skrag. its a way way diff situation.
and saying that,Melayu keliru.Allah hanya untuk Melayu?
sape yang keliru ni?

ade peeps yang kate,
yang penting iman kene kuat.
betol,aku setuju.
bukan takat kalau Allah diguna dalam bible.
malah kalau xde papepon yang berlaku.
IMAN TETAP KENE KUAT

aku nak kate tentang kesannya.
banyak.tapi aku amek yang paling simple.
bayangkan..
Christ dengan kepercayaan LORD ade keluarge.
dan tersebar yang
Allah ade keluarge.
macammana? hws kalau mereka yang xkuat iman. and it makes MAJORITY of US.
disebarkan 'dakwah' tuh?
berape ramai akan terpesong total akidah?
berapa ramai yang murtad?
baru satu perkare.
banyak lagi perkare yang bleyh menimbulkan ragu2,
yang bleyh sangat2 membuatkan Umat Islam terpengaruh.

some peeps say that baguslah Christ guna Allah.
senang Islam nak didakwahkan pada Christ.
kalau tuka pada Allah,
Christ akan percaye yang Allah ade family, based on their Bible.
and kita baru nak dakwah Allah hanya SATU. based on our Holy Quran.
bleyh ke nak dakwah gitu??

ye,yang penting iman kene kuat tapi kuatkah iman kita?tetangga kita?masyarakat kita?
jangan la rosakkan orang lain. tolong la. aku xnak anak2 aku melihat dan mengalami Akhirat. aku juga xnak aku mengalaminya.

Allah Maha Besar.
AllahuAkbar.

2.3.09

sah atau tidak : bukan soalnya

ibarat jatuhi hukuman pd pesalah tanpa bicara.

ibarat bermain bola sepak 11 lawan 2

ibarat cheetah berlumba dengan semut

ibarat menyuruh ikan berenang

itulah bertanding tanpa lawan

undian usul tanpa benarkan majoriti mewakili majoriti.
menjadikan minoriti kepada majoriti.
usul x percaye tanpa si polan tiada di depan mata.

ibarat menguyah menggunakan telinga


sampai begini teruk kelaku insan yang mewakili pentadbiran Malaysia.
sampai begini bangang keputusan mereka yang di undi rakyat.
sampai begini hina institusi politik Malaysia.

sampai begini takut mereka pada pihak lawan.

rakyat memang bijak memilih.

kurnia akal bukannya sebagai hiasan

24.2.09

salah KAU!! bukan salah aku!

seringkali kita menuding~

jika kita pembeli kita salahkan penjual.
jika kita penjual kita salahkan pembekal.
jika kita pembekal kita salahkan pengeluar.
jika kita pengeluar kita salahkan pekerja(employer).
jika kita employer kita salahkan employee.
jika kita employee kita saalahkan employer balik.

jika kita student,
malas nak study kita salahkan rakan-banyak ajak main.
malas nak study kita salahkan jadual waktu-pack sangat.
malas nak study kita salahkan lecturer-banyak sangat keje yg di bagi.
malas nak study kita salahkan duit xde,perut lapa.

jika kita rakyat,kita banyak salahkan kerajaan.
kerajaan salahkan pembangkang.
pembangkang salahkan kerajaan balik.
TAPI XDE SAPE SALAHKAN RAKYAT(siape kate rakyat xde power?)


encik abu akan salu salahkan isterinye,isterinya pule slalu juga salahkan encik abu.
mereka berdua akan selalu salahkan anak mereka.
anak2 terpakse akur tapi dalam hati mereka TETAP salahkan encik abu and wife.

proses ini berulang2 dalam sistem pendidikan seawalnye di rumah dan terdidiklah rakyat utk salu salahkan org lain.

dan peeps yang bace ni pon pasti sedang dan akan salahkan org lain.

maka, salah sape sbnrnye? salah kamu? atau salah saya?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...