28.10.09

Nasihat seorang Ustaz

Saya membaca sendiri tulisan Ustaz Nik Abduh di laman blognya. Tulisan yang bernas dan diperlukan buat masa kini. Terima kasih ustaz. Hasil tulisan ni mulalah berduyun-duyun blogger pro-kerajaan quote dan terus-menerus mengutuk blogger bukan pro-kerajaan. Adat bersaing rasanya. Sama macam aura emosi penyokong Liverpool dan penyokong Manchester United untuk seluruh minggu ini.

Saya berterima kasih kerana catitan itu bertujuan mengingatkan blogger beragama Islam supaya ingat akan Allah dan ujian-Nya. Mungkin secara khasnya ia ditujukan untuk blogger Pas tapi tidak bermakna bahawa bukan blogger Pas yang beragama Islam tidak terkecuali. Beliau seorang tokoh Pas, yang beliau nampak adalah kepincangan di dalam memperjuangkan Pas oleh ahlinya melalui media teknologi, tidak salah untuk beliau menasihati.

Cuma yang penting adalah adakah pembaca akan terus di takuk lama ataupun berubah sekurang-kurangnya sedikit?

Persoalan ini diketengahkan untuk difikirkan oleh blogger dari mana-mana fahaman politik. Mengikut kata ustaz,
 Jika anda gian sangat nak menulis, menulislah yang kekal baik hingga ke lubang kubur. Yang memberkati anda dan kehidupan manusia.
Ini adalah quote yang sepatutnya diambil dan diingatkan untuk para penulis blog. Bukan sekadar,
Saya melihat sesetengah ahli PAS cukup berani di dalam berblog. Malangnya, mereka hanya berani berbohong, memfitnah dan menyebar semua kata – kata manusia dan peristiwanya. Lebih malang, mereka tidak berani untuk berkata benar, apatah mengakuri pada yang benar.

Apa yang dikejar diatas dunia? Bukankah sepatutnya kehidupan di akhirat? Jangan selalu menuding dan memburuk sampai tak sedar terpijak tahi. Beringatlah sebelum kena. Sama-samalah kita ambil iktibar. Terima kasih Ustaz.

Berkata benar itu pahit bukan?

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...