22.12.10

Morty-bus : kaedah 'lu kena' yang betul


Sedar atau tidak , sedari kecil kita disogok dengan lu patut buat macamni . Lu tak boleh lah macam tu . Lu kena itu . Lu kena ini . dan sedar atau tidak segala 'lu kena' bukanlah disusuli dengan bantuan tetapi cuma nasihat berbentuk arahan . Maka , hendak atau tidak lu kena buat .

'Lu kena' adalah persimpangan yang mungkin membawa kita semua ke puncak kegagalan ataupun lembah kejayaan . Jika 'lu kena' kena pada tempatnya dan bukanlah sekadar arahan , maka kita akan menjurus ke arah kemenangan .

Siapa yang tak pernah mengalami kesukaran ?

Kita semua adalah manusia biasa . Sedangkan sebaik-baik umat dan seberjaya manusia pun menempuh masa-masa sukar dalam hidup . dan biasa bagi kita semua bertanya pendapat orang lain . dan masa ini 'lu kena' mengambil peranan . Sebagai seorang yang banyak kali gagal macam ghua , sudah banyak 'lu kena' yang ghua kena . Dalam lima 'lu kena' , satu saja 'lu kena' yang membantu ghua untuk terus maju . Rata-rata 'lu kena' yang ghua dapat sedikit pun tidak membantu ghua kehadapan tetapi berkat banyak kali gagal , ghua tidak membiarkan 'lu kena' yang hitam membawa ghua terus jatuh . Itu ghua , orang lain macamana ?

" Lu kena buat macamni baru boleh berjaya " " Lu tak boleh macam tu , sepatutnya lu kena ... " . Ghua bosan dengan 'lu kena' dari orang yang tidak memakai kasut ghua . Memang selalunya 'lu kena' terpercik dari orang yang lebih makan garam dari ghua . Ghua pun baru 2 tahun jagung . Tapi 'lu kena' ni ghua dah kena sejak kecil lagi dan ghua percaya luols pun begitu rupa . 

Ghua jelik dengan Mr/Mrs 'Lu kena' yang tidak ingin langsung berfikir dan cuba melihat dari retina ghua . Ghua jelik dengan Si 'Lu kena' yang hanya memikirkan beliaulah yang betul . Ghua jelik dengan Dato'/Datin 'Lu kena' yang tidak langsung menerima hakikat bahawa manusia berbeza . Ghua paling jelik dengan Encik/Puan 'Lu kena' yang 'lu kena' kan ghua tetapi tidak 'lu kena' kan diri beliau , hipokrit .

Jadi macamana 'Lu kena' yang betul ?

'Lu kena' lah pikir sendiri ! - Ini jawapan 'lu kena' yang paling cibai . Bagi ghua , 'lu kena' yang betul sebenarnya mudah . Jadikan mates/loves yang berdepan dengan luols , yang meminta nasihat ataupun simpati ataupun bimbingan moral dari luols diri luols . Cuba jadi diri mereka , selami diri mereka , masalah serta situasi mereka . Kemudian 'lu kena' , lagi cantik , 'Kita kena ...'

Jadi kepada luols yang dah banyak makan garam , ni budak-budak nak bagitahu , 'Lu kena' jadi budak-budak bila nak nasihatkan budak-budak . Jadi budak bukannya bermaksud menjadi bingai macam lu budak-budak dulu , tapi selami jiwa dan hati kami , budak-budak . Faham situasi kami samada senang atau tidak . Janganlah terus 'lu kena' mengikut rempah kedewasaan . Sebab , manusia berbeza . Kita tidak sama . Ingat , 'lu kena' buat macam apa yang ghua cakap . 'LU KENA' !

5 ulasan:

syaftome berkata...

biasalah bro...
manusia memang hanya pandai bg kritikan...
kalau membina xpalah jgak...
ini tidak...nak kondem je kerja...

kalau dah kena kat dorang semua...
baru dorang tau...

therosputih berkata...

betul tu...nak nasihat budak nakal, lagak kena mcm nakal...aih...mcm2...
bn dan pas dalam satu sampul

r.k berkata...

syaftome : ya , yang kondem tu kalau betul bab yang dikondem boleh terima lagi , cis .

therosputih : kadang-kadang budak-budak baik pun kena dinasihat jugak .. XD

mizah Arshad berkata...

lu langsi lu mati !
( nak show off baru tgk trailer kongsi , sekadar trailer je lah kan ! )


haha ok takde kena mengena !

:P

r.k berkata...

jah , u kalau nak pegi muvi tunggu i ada pitis . woke !! nanti i dengki i maki u dalam blog ni .. hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...