27.12.08

politik wang cina-melayu tak berani

aku telah selamat pulang dari desa tercinta di Kg Sungai Linau Simpang Renggam Johor~
lama rasanya tak pulang ke kampong halaman~

disana aku dn ayahku sempat berborak dengan pak imam masjid disitu sementara menggu waktu Isyaq. Perbualan yang hanya dimulai dengan tanya khabar keluarga beransur2 beralih kepada hal2 bangsa Melayu yang dikatakan pengecut.

pengecut?erm tidak-istilah yang digunapakai adalah tidak berani. Biasalah, org kampong kalau x borak pasal pertanian x sah. itulah sumber ekonomi dorg. kemudian beralih kepada harga2 barang2 (pembinaan), turun naik pasaran dunia (getah, besi, sawit), taraf ekonomi malaysia dibanding ngan indonesia, orang2 muda malaysia memilih kerja dibandingkan dengan pendatang ( halal dan haram) dari indonesia, bagaimana kayanya pekerja indonesia di malaysia dan akhir sekali- kenapa Cina lebih mewah ekonomi dari Melayu.

mereka berdua melihat dr sudut akar umbi dan sekali sekala menyelar menteri berkenaan yang tidak berbuat apa2 untuk menangani masalah ini~
satu kes yang di borakkan adalah pasal rumah.

mula2 sekali pemaju. Cina-x banyak Melayu yang BERANI untuk menjadi pemaju projek kerana:-
}susah untuk mendapatkan kontraktor yang berkualiti kalau x POLITIK WANG. Cina xpe. orang x bercakap. dan bukannye pantang larang mereka pon.
}risiko sangat tinggi bagi ekonomi mereka sendiri.
}sudah pasti susah dan banyak kerenah untuk mendapat mana2 kelulusan jika x POLITIK WANG. Cina xpe. orang x bercakap. dan bukannye pantang larang mereka pon.

lepas tu,kontraktor. Cina-x banyak Melayu yang BERANI untuk menjadi kontraktor projek kerana:-
}susah untuk mendapt projek dari pemaju jika x POLITIK WANG. Cina xpe. orang x bercakap. dan bukannye pantang larang mereka pon.
}pekerja pula terdiri dari pekerja INDONESIA yang DEMAND harga.nak xnak kene bayar.sbb xde Melayu yang BERANI jadi pekerja.
}barang2 dari pembekal mahal giler sbb pembekal CINA! silap aribulan x de bekalan langsong. dan kalau dapat pon susah la kalau x POLITIK WANG. Cina xpe. orang x bercakap. dan bukannye pantang larang mereka pon.

lepas tu pembekal. Cina-x banyak Melayu yang BERANI jadi pembekal pembinaan kerana:-
}nak dapatkan barang2 bekalan tu pon kalau x POLITIK WANG untuk bersaing ngan Cina2 memang susa. Cina xpe. orang x bercakap. dan bukannye pantang larang mereka pon.
}memang Melayu TAK BERANI pon.

lepas tu pembeli.
mamng susah la melayu~
nak buat loan kat bank macam2 nak~tapi kalau nak loan kereta senang pulak~
pastu penjual pon bukan nak jual kat melayu~taruk harga tinggi~melayu x leyh beli~pas pembeli beli,pemaju putar balik wang.POLITIK WANG!.!

pekerja.
orang INDONESIA je yang sanggup kerja ni~orang MELAYU? x BERANI. nak kerja snang,duit xde.
Orang Indonesia ni dah kaye siap bleyh demand harge lagi. tapi Melayu?
TAK BERANI.


poltik wang cina xpe. orang x bercakap. dan bukannye pantang larang mereka pon.



ingat nak apply la jadi pekerja kontrak.nak kene isi form online ek?haha

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...