16.6.10

Merencana blog ragu


Kenyataan yang tiada salahnya didalam permainan bolasepak . Bukan sahaja benar malah ia sepatutnya menjadi syarat utama dalam pemprofesionalan bola sepak . Sifat yang perlu ada pada FAM , pemain bola sepak , pengulas sukan dan pastinya peminat-peminat bola sepak tanah air . 

Kita masih dibelengu oleh masalah kuasa individu dan kuasa persatuan yang menyebabkan mutu bola sepak , bukan sahaja permainan malah pengindustrian bola sepak itu sendiri tidak berkembang . Contoh mudah , jika sesebuah pasukan itu kalah terutamanya pasukan kebangsaan , kesalahan dan bebanan diberi kepada para pemain . Namun sebaliknya bila menang , pujian diberikan kepada badan politik yang DITUGASKAN menjaga pasukan tersebut .

Sekarang dilihatnya , FAM ingin cuba mengembangkan mutu bola sepak dengan cara bekerjasama dengan EFA . Memang tidak disangkal bahawa mutu bola sepak Inggeris adalah bagus tetapi bukankah ia seperti jalan singkat dan terburu-buru . England mempunyai struktur negara yang besar dan juga mempunyai jumlah liga yang banyak , dari continental south , north , sehinggar ke premiership , mereka mempunyai 7 hingga 8 liga peringkat dewasa . Tidak termasuk Liga simpanan dan liga muda . Tiada salahnya jika merendah diri kepada negara yang pernah merendah diri kepada kita iaitu Jepun dan Korea , sekutu Asia yang sudah merasai pentas antarabangsa .

Mengapa tidak kita lupakan saja politik untuk selamaya dalam permainan bola sepak . Sekian lama pasukan bola sepak kita dihuni oleh mereka yang berpolitik dengan syarat presiden bola sepak negeri adalah MB . Rakyat memilih Menteri Besar bukanlah untuk mereka menjaga hal bola sepak . Jadi sejauh mana agaknya pembangunan bola sepak akan diberi perhatian ? MB-MB akan memberi perhatian samarata kepada semua perkara dan ia pasti membantutkan usaha-usaha untuk kemajuan bola sepak negara .

Seperkara lagi , apa ada dengan Felda United , KL Plus dan seangkatan dengannya . 

Mereka bermain dengan corak permainan yang baik dan boleh memberi cabaran kepada pasukan-pasukan negeri JIKA tiada politk digunakan untuk merasuah pasukan-pasukan ini . Jika mereka berjaya membuktikan kemampuan mereka ini dan kiranya berjaya ke peringkat akhir Piala FA / Piala Malaysia yang akan berlangsung di Stadium Nasional , pastinya kerusi-kerusi akan kosong dihuni oleh seciput penyokong mereka .
Atau adakah penghuni Felda atau pekerja Plus akan dikerah untuk memnuhkan stadium ? Dimana seronoknya jika kita dikerah menonton bola ? Bayangkan penyokong Leed United dikerah untuk menonton Lyton Orient , waima menang sekalipun apkah kepuasan yang mereka dapat ?
Atau adakah kerusi-kerusi akan dipenuhi oleh warga-warga asing yang bersemangat bola menjangkaui warna kulit dan bangsa ?

Ghua nak bukak satu blog baru , mengenai keraguan bola sepak . Tapi kena tunggu lepas WC sebab bola sepak tempatan bercuti kerana nak tengok bola . Pemain kita sendiri mengagung-agungkan pemain luar , ada budak-budak kecil tempatan berkata , " saya nak main bola macam Shahruain ! " ?

4 ulasan:

sAzUwI berkata...

gambar tue mmg chantek..

selagi bola pun dipolitikkan, sampai biler2 ar tak meraser bangga pakai jersi kebangsaan kat negara lain..

R.K berkata...

Even Korea Utara yan kuat politik dan perang tu pun paham ~

Dah terang lagi bersuluh .

Syarifah Nadiah berkata...

haha comei btul korean tuh

R.K berkata...

haha , awek-awek yang layan cite korea boleh lah start tengok highlight bola sepak ..
^^"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...