14.9.10

Duit Raya

Duit raya adalah sesuatu yang dilihat sebagai salah satu agenda utama setiap kali raya . Dan ghua lihat fenomena pemberian duit raya kala ini seperti menjadi keutamaan dari tujuan asal berada di suasana mendapat duit raya , tempat ziarah .

Ghua yakin luol pernah dengar tentang duit raya adalah diciplak dari pemberian ang pow , adat agama Budha yang menyambut tahun baru cina . Cerita ini disampaikan dari generasi ke generasi , sehingga profesor mahupun Dr. Dr. akan menceritakan benda yang sama . Masyarakat Islam telah dididik ia hanya sebagai adat yang menjadi kemestian sehingga kita lupa bahawa disebalik pemberian duit raya tersembunyi sebuah amalan mulia , sedekah amal jariah . Dan untuk menjadikan sedekah amal jariah sesuatu yang berbaloi , ia perlulah ikhlas . Tidak kira si pemberi , si penerima , ibu bapa si penerima mahupun yang tidak menerima , ia perlulah ikhlas .

Sifat ikhlas yang tertinggal dalam pembasuhan minda pada agenda memberi duit raya ini jelas nampak hilang pada masyarakat Islam kita kini .

Si pemberi , tidak kira semua , majoriti mahupun minoriti kes ini terjadi kepada luol pasti ada yang akan mengeluarkan kenyataan , " kau tak payah lah , dah besar .. " . Ia adalah satu OUCH yang besar kepada yang tidak menerima walaupun mereka memang tidak mengharapkan duit raya itu kerana mereka memang dah besar ( tampak dewasa ) . Jika ikhlas ingin memberi , beri . Jika niat hati tidak mahu beri , tak perlu beri . Janganlah sampai menjatuhkan air muka mereka yang dah besar ini seperti mereka inginkan duit raya itu , kerana kenyataan itu memang OUCH .

Bagi yang menerima , terutamanya kekanak pasti ada yang membuka sampul duit raya itu pada masa itu juga dengan hasrat ingin melihat berapa nilai beraya dirumah makcik pakcik itu . Biadap bukan ? Tapi dimana silapnya . Ghua yakin silapnya adalah cerita adat ang pow yang mempengaruhi minda mereka bukannya cerita sedekah amal jariah . Kalau yang buka didalam kenderaan pula , tidak kira semua , majoriti mahupun minoriti kes ini terjadi kepada luol pasti ada yang akan mengeluarkan kenyataan secara lisan mahupun monolog dalaman , " 30 posen je , cis betul tok imam " .

Untuk ibu bapa penerima , tidak kira semua , majoriti mahupun minoriti kes ini terjadi kepada luol pasti ada yang akan mengeluarkan kenyataan , " berapa acik tu bagi ? , berapa maklong kau bagi ? " . Sekali lagi , apakah pentingnya mengetahui berapa si polan itu bagi , berapa si polan ini bagi ? Jika ikhlas amal jariah yang diterapkan , mereka hanya perlu tersenyum , bersyukur , mengumpul jumlah duit raya anak-anak dan masukkan dalam ASB . Bukannya membandingkan jumlah material yang diberi dan mulalah membuat spekulasi ataupun yang paling cepat , mengumpat . " eh , 50 posen je makteh kau bagi ? kereta ada empat , rumah macam istana . " . Heh , padahal baru je lepas minta maaf , nangis-nangis .

Jadi , ingatlah , marilah sampai-sampaikan cerita bahawa duit raya yang kita 'amalkan' sebenarnya adalah satu bentuk sedekah amal jariah , bukan sekadar adat mengisi checklist hari raya . Sebab sebenar sampul digunakan adalah kerana seperti "tangan kanan memberi , tangan kiri tak tahu" . Semoga raya kita bertambah berkat . Salam Eidulfitri 1431H .

5 ulasan:

Malek Ku berkata...

nasb baik taon ni dpt lagi duet ry wlaoupun umoq dh 20..keh3

R.K berkata...

ghua 23 pun selambe je merasa duit raya .. (:

fndrocka berkata...

tu lah..tak.kira usia sbenarnya.nanti gua dah kerja..gua pulak nak bagi duit raya kat atuk nenek.

KeCiK berkata...

rm5 dude collection duit raya gua tahun nih!

R.K berkata...

fndrocka : jangan lupa bagi ghua sekali .. keh keh keh

kecik : rm5 lepas buat minyak moto ape .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...