27.11.09

Nila setitik pun kumpul banyak-banyak, jadi laut

Isnin, 23 November 2009, aku keluar rumah pagi-pagi mencari seikat wang kertas ringgit malaysia. Dengan mata sembab-sembab, otak tak cukup oksigen, otot pinggang sakit sebab tak cukup tidur, siku berdarah masa kene tackle petang ahadnya dan hidung yang sedikit berair, aku gagahkan semangat demi mengisi poket.

Aku dan salah seorang adik aku, Si Jebeng dibawa ke lokasi pencarian nafkah kami. Sedikit eksperesi kejutan ditunjukkan daripada tuan empunya legasi pencarian nafkah setibanya kami di sana kerana tidak menjangka bahawa kami yang akan membantunya pagi itu. Klien kami pagi itu adalah kumpulan unit penguatkuasa undang-undang Malaysia.

Kami terus melakukan apa yang dikehendaki oleh 'boss'. Sedang leka membuat kerja, berkumandang lagu Negaraku. Aku berdiri tegak, sempat menjeling pada 'boss'. Beliau juga berdiri tegak. Cuma klien 'boss' sahaja yang tidak berdiri tegak malah berjalan-jalan dan berkata-kata lagi. Kumpulan klien lain, Si Jebeng, dan petugas 'boss' yang lain aku tak berpeluang pandang, mereka di belakang aku.

Satu ketika, semasa production line berada di tahap terpenting,kami dan 'boss' bertungkus-lumus melayan kerenah kumpulan klien yang ada juga besar kepalanya memandangkan mereka sepatutnya menunjukkan tahap kendiri yang tinggi. Tiba-tiba, seorang dari kumpulan klien menghampiri aku dan berkata " Senduk mana senduk? Ada dua tempat takde senduk. Nak ambil pakai apa? tangan? " dengan nada yang tinggi dan mata membulat sepertinya aku seorang penjenayah.

Sungguh matang, bersopan-santun, penuh etika, berintegriti dan mulia sikap klien kami pagi itu. Seorang penguatkuasa undang-undang Malaysia.

" Kerna nila setitik, habis biru baju sekolah "
" kalau nila selaut? "

-----
Selamat Hari Raya

2 ulasan:

wandot berkata...

biasa la makcik, org poyo jer bile dah dok atas...
bkn ssh pon etika2 ngan org semua.. xkan bile jmpe2 org besar2 jer kan? hahahha

r.k berkata...

orang besar?

oh lupe plak, beliau yang berhati mulia tu memang 'besar'
haha.

perut ade tiga.ups, ngumpat.
^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...