13.10.09

membuang.mengira dan menampilkan ketidakpandaian di UniKL

Hari ini adalah hari pengundian yang sepatutnya adalah suatu hari yang "grand". maksudnya sekurang-kurangnya rakyat tahu, tapi macam satu kejutan pulak bile masih ade mereka yang tidak tahu apa-apa pasal PILIHANRAYA ini.
and even
tiada langsung risalah mahupun pemberitahuan tentang perjalanan pilihanraya SEKURANG-KURANGnya, how to mark your vote. and what will make your vote declared as "UNDI ROSAK".

Saya di lobi.
Lobi adalah tidak sejuk
Ya, tidak sejuk ,cukup untuk membuatkan 'atas riba' bersuhu tinggi
tidak seperti di dalam makmal di tingkat 16.

Saya sedang membuat kerja sekolah.
Dihadapan saya, SPR dan calon sedang duduk di dalam majlis mengira undi. pengundi perlu undi 7 dari 14.
Oke.

Saya masih membuat kerja sekolah.
Kumpulan politik tadi sedang mengira satu-satu kertas undi. "undi rosak, 8 orang diundi."
Oke.

Saya sedang mencari gegamba untuk kerja sekolah saya tersebut.
Sayup-sayup kedengaran lagi. ""undi rosak. die vote sorang je".
Hah? TIDAK OKE!

Kenape undi di bawah tujuh dikira undi rosak?
Tak boleh dicatit sokongan-kah jika jumlah undian dibawah tujuh?
Kalau lebih memang faham lah, kalau 9 undi, tapi nak tujuh je.. xkan nak buang saje-saje lagi dua.TAPI kalau satu undi, bermaksud pengundi menaruh kepercayaan kepada SEORANG calon dan yang lain TAK LAYAK bagi hemah pengundi tersebut. Maka, ia adlah hak calon tersebut undi mendapat SATU kepercayaan tersebut. UNDI ROSAK? TAK ADIL.

Mood membuat kerja sekolah terus hilang. Walaupom saya tidak penting untuk majlis tersebut dan ia langsung tidak ada kene mengena dengan STUDY LOAN yang katanya masih di dalam meeting samada aprove atau TAK, tapi sebagai non-partisan beloger yang asik memikirankan hal politik negara dan mengkutuk-kutukkan ketidakkeberkesanan sistem-sistem, ia buat saya terus memikirankan hal itu dan apa yang menyebabkan pegawai-pegawai buncit UniKL tidak terlintas di (tempat mereka berfikir.vary for diff people) mereka tentang hal ini? DASAR KERAJAAN??

Terima kasih kerana berikan saya alasan untuk tangguh buat kerja sekolah.
HIDUP UniKL! HIDUP MARA!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...