3.12.09

Ohh UniKL. Ingatkan dipaksa mengambil kursus yang tidak diminati sudah cukup terseksa.

Ingat tak bebelan aku tentang birokrasi semasa ingin memohon pinjaman MARA hari itu? ( ada sini ) . Alhamdulillah, permohonan telah berjaya. Tak perlulah aku membayar yuran sem lepas ( sem tiga ) seperti sem satu dan sem dua kerana tarikh mula pinjaman adalah termasuk sem tiga, walaupun sudah hendak masuk sem empat bulan depan.

Disebabkan aku menjangka dan memang ternyata bahawa permohonan itu berjaya, maka aku hanya membayar pendahuluan semasa sem tiga sebanyak beberapa RM. Terdapat lebih kurang Lima Ribu Lima Ratus lagi tertunggak untuk sem tiga. Aku tidak membayarnya, kerana perjanjian permohonan termasuk sem tiga. Jadi mengapa perlu bayar.. betul ?

Sebelum aku pulang ke rumah kerana cuti, aku membuka laman profil pelajar yang dikenali sebagai e-citie .
1.Maklumat yang tertunjuk didalam menu lejar menunjukkan aku masih berhutang. Menyebabkan, slip invois untuk bayaran pendaftaran masuk sem empat sebanyak 250 ringgit tidak terjana.
2.Aku juga sedar pada menu maklumat pinjaman, penaja sudah diletakkan nama MARA tetapi status aku masih self-sponsored. Ada penaja ( MARA )tetapi self-sponsored ( tajaan sendiri )

Kerana tidak mengini perkara ini mendatangkan masalah di hari kendian, -bak kata orang lama. Jangan nak terberak baru nak cari Jamban- maka aku telah pergi ke bahagian kewangan UniKL. Respon atas masalah ini ialah,
1. Slip itu masih belum dikeluarkan kerana pelajar boleh mula membuat pembayaran hanya bermula 1Disember 2009. "Ooo",respon aku. Lega
2. Sistem tak update lagi dan tunggu mara approve. Berbelah bahagi aku. Jadi, aku masih self-sponsored atau MARA-sponsored ?

Awal pagi 3Disember 2009, aku tak tidur lagi..
1. 


Jika dilihat, tiada "Registration Invoice Generated for SEM2010/1" yang sepatutnya ada kerana sekarang sudah 3Disember 2009. Dan Lima Ribu Lima Ratus belum ter'langsai'.

2. 

Masih self-sponsored dan pada masa yang sama mempunyai tajaan MARA.

Aku bingung. Adakah aku dibenarkan untuk membayar yuran pendaftaran 250? Kerana di lejar, aku masih berhutang dan syarat untuk membayar yuran pendaftaran adalah tiada hutang.
Adakah aku masih perlu membayar lima ribu lima ratus tersebut kerana perjanjian pinjaman bermula dari bulan Jun 2009.
Mahu atau tidak, nampaknya aku perlu pulang awal ke Kuala Lumpur. Ini menyusahkan.
Dengan keadaan kesempitan ekonomi.
Dengan keadaan Hati komfem merajuk sebab balik awal.
Dengan aku komfem boring dekat KL seorang diri.
Ini menyusahkan...


----------------------------------------------------------------------------------------------
sekarang blackburn 1-0 chelsea
baru minit ke 12
kamon the blues!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...